§ 1 Definitioner

“Avtalet” innebär kundavtalet, dessa allmänna villkor och personuppgiftsbiträdesavtalet, inklusive samtliga bilagor, ändringar, tillägg därtill samt förlängningar och uppdateringar av avtalet.

”Avtalsdag” innebär den dag då Kundavtalet undertecknats av Grafton och Kunden.

”Avtalsperiod” avser initial avtalsperiod och varje efterföljande förlängning om tolv (12) månader enligt vad som närmare anges i punkten 8 (Avtalsperiod och uppsägning).

“Enhet” avser Graftons hårdvara med GPS-sändare.

”Tjänsten” Graftons prenumerationstjänst

”Initial Avtalsperiod” avser den inledande bindningstiden enligt avtalet som närmare definieras i paragraf 8 (Avtalsperiod och uppsägning).

§ 2 Produktbeskrivning

2.1 Produkten omfattar ett av Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) godkänt stöldskydd för fordon med varierande funktioner beroende på vilken plan som väljs av kunden. 

2.2 Grafton har möjlighet att under tjänstens avtalsperiod uppdatera tjänsten med ny och/eller uppdaterad funktion, det ska dock inte resultera i att kunden blir av med essentiella funktioner man har betalat för.

2.3 Graftons enhet kräver fungerande mobilnät med GSM- och GPS-täckning och satellitmottagning. Lokala och geografiska förhållanden kan innebära begränsningar i den täckning som är nödvändig för enhetens och tjänstens funktionalitet.

2.4 Kunden förpliktar sig att inte använda Enheten och tjänsten i strid med detta Avtal och gällande lagstiftning inklusive tillämpliga regler om dataskydd. Brott mot denna punkt anses som väsentligt avtalsbrott enligt punkten 9 (Avtalsbrott).

2.5 Leveransvillkor av Enheten är DDP (Incoterms®2010). Grafton bibehåller äganderätt till Enheten tills full betalning erlagts.

3 § Installation

3.1 Kunden är ansvarig för att installera enheten korrekt enligt instruktioner i medföljande manual. Felaktig installation av Enheten kan resultera i ofullständigt registrerade uppgifter och brister i tjänstens funktionalitet.

3.2 Kunden ska efter installationen funktionstesta enheten enligt instruktion i medföljande manual och utan dröjsmål informera Grafton ifall enheten inte fungerar.

3.3 Kunden har rätt att flytta Enheten mellan fordon på egen hand. Kunden ansvarar då för att varje nyinstallation sker korrekt och i enlighet med vad som anges i avtalets 3 §.

4 § Support 

Grafton tillhandahåller support avseende tjänsten, enheten, applikation samt avseende tekniska frågor såsom fel i mjukvara, enhet och telematik till varierande nivå beroende på vilken plan kunden har valt. För specificering om supportens omfattning hänvisas kunden till det aktuella erbjudandet som valts av kund.

5 § Underhåll och fel

5.1 Enheten får endast användas för Graftons tjänster. Det åligger Kunden att behandla Enheten enligt instruktion i manualen eller övriga instruktioner som lämnats av Grafton eller av Grafton anvisad partner.

5.2 Underhåll och/eller reparation av Enheten ska endast utföras av Grafton eller av Grafton anvisad partner. Det åligger Kunden att omedelbart kontakta Grafton om Enheten är i behov av underhåll eller reparation på grund av defekt eller skada. Kunden ska på Graftons uppmaning skicka Enheten till Grafton eller anvisad partner.

5.3 Grafton ansvarar för att Enheten fungerar under Avtalsperioden under förutsättning att Enheten används enligt föreskrivna anvisningar. Detta ansvar gäller endast om underhåll, reparation eller annan åtgärd på Enheten har utförts av Grafton eller anvisad partne. Graftons ansvar gäller inte fel på Enheten som beror  på omständigheter som legat utanför Graftons kontroll. Grafon ansvarar således inte för fel som uppkommit till följd av bristfällig eller felaktig installation av Enheten, ändringar på Enheten i strid med anvisningar, normal förslitning eller Kundens felaktiga användning. I dessa fall ska Kunden stå för de kostnader som uppkommer i samband med åtgärder på Enheten.

5.4 Grafons ansvar för utrustning som är tillverkad av tredje part är begränsat till den garantitid som lämnas av sådan tredje part, dock aldrig mer än tolv (12) månader efter leverans.

5.5 Nya batterier till Enheten beställs direkt från Grafon. Kostnad för nya batterier och frakt ingår inte i avtalat pris enligt Kundavtalet.

5.6 Grafon förbehåller sig rätten till nedtid i systemet för att genomföra service, underhåll och uppdateringar av programvara. Kunden har inte rätt till någon ersättning för den tid som sådana åtgärder genomförs.

6 §  Pris och betalningsvillkor

6.1 Pris framgår av Kundavtalet. Priset är fast under den Initiala Avtalsperioden och får därefter, med undantag för vad som anges i punkten 6.2 nedan, endast ändras genom skriftlig överenskommelse mellan parterna.

6.2 Grafton har rätt att årligen justera priset i förhållande till Statistiska Centralbyråns producentprisindex (PPI), med hänsyn till den förändring som skett de senaste tolv månaderna. Prisförändringen av månadsavgiften får högst motsvara den procentuella förändringen som har skett av PPI under den relevanta perioden.  Grafton har även, oberoende av nyss nämnda indexreglering, rätt att ensidigt justera priset i Kundavtalet om det föranleds av kostnadsökningar som inte återspeglas i PPI, exempelvis Grafons ökade inköpskostnader av mobildata och/eller karttjänster, i jämförelse med förhållandena på Avtalsdagen. Skriftlig underrättelse om prisjustering ska tillställas Kunden senast fyra (4) månader före utgången av innevarande Avtalsperiod och tillämpas från och med den Avtalsperiod som inleds direkt efter underrättelsen.

6.3 Om inte annat framgår av Kundavtalet sker fakturering årligen i förskott. Den första fakturan ställs ut efter att Enheten har levererats från Graftons lager och tjänsten gjorts tillgänglig för Kunden. Betalningsvillkor 30 dagar.

6.4 Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635). Vid betalningspåminnelser har Grafton rätt att ta ut påminnelseavgift enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m.

6.5 Kunden har inte rätt att mot förfallen fordran kvitta sådan fordran som Kunden anser sig ha mot Grafton, om inte denna erkänts skriftligen av Grafton eller fastställts i dom.

6.6 Om Avtalet har finansierats gäller finansbolagets prisregleringar.

7 § Ansvarsbegränsning

7.1 Registrering av positionsdata förutsätter att Enheten har fungerande GSM- och GPS-täckning och satellitmottagning, att Enheten faktiskt kan ta emot och skicka registrerbara data, att Enheten är korrekt installerad och används på ett huvudsakligen ändamålsenligt sätt. Grafton ansvarar inte i något fall för fel eller skador som orsakats av brist i någon av nämnda förutsättningar.

7.2 Grafton ansvarar inte för indirekt skada eller ekonomisk förlust som är hänförlig till fel i Enhet eller tjänst, felaktig eller utebliven leverans av data, datavirus, buggar eller omständighet av liknande slag eller för fel som kan härröra från användandet av Enheten eller tjänsten.

7.3 Grafton ansvar för skada under avtalsförhållandet, inklusive skador hänförliga till produktansvar, är under alla förhållanden begränsat till det totala priset under Kundavtalet, dock aldrig mer än 50.000 kronor per skadetillfälle.

8 § Avtalsperiod och uppsägning

8.1 Avtalet löper från Avtalsdagen och gäller under den bindningstid som angivits i Kundavtalet (”Initial Avtalsperiod”). Vid utgången av den Initiala Avtalsperioden förlängs Avtalet automatiskt med tolv (12) månader åt gången, om Avtalet inte sagts upp i enlighet med denna punkten 8.

8.2 Avtalet ska sägas upp skriftligen minst tre (3) månader före utgången av innevarande Avtalsperiod.

8.3 Om tjänsten på grund av omständighet utanför Graftons kontroll skulle utgå eller upphöra att gälla har Grafton rätt att, utan ersättningsansvar, säga upp Avtalet med iakttagande av trettio (30) dagars uppsägningstid.

8.4 Om Avtalet avslutas före Avtalsperiodens utgång har Grafton rätt att i förekommande fall fakturera slutbeloppet för den återstående delen av Avtalsperioden.

8.5 Grafton lagrar och raderar rutinmässigt data i syfte att tillhandahålla tjänsten enligt detta Avtal och i enlighet med gällande lagstiftning. Om Kunden har specifika krav avseende lagringstid och radering av data måste detta avtalas särskilt med Grafton.

8.6 När Avtalet avslutas upphör Grafton ansvar för och rättigheter till lagring av data genererad eller upprättad via tjänsten. Kunden har själv ansvar för att eventuellt exportera och lagra data från Grafton före avtalsförhållandets upphörande.

9 § Avtalsbrott

9.1 Båda parter har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan i händelse av den andra partens väsentliga avtalsbrott. Som väsentligt avtalsbrott anses betalning från Kund som inte har mottagits senast 14 dagar efter att Grafton skickat en skriftlig betalningspåminnelse. Grafton ansvar är begränsat enligt punkten 7 (Ansvarsbegränsning).

10 § Immateriella Rättigheter

10.1 Samtliga immateriella rättigheter till varumärket Grafton och dess produkter tillhör Grafton, inklusive äganderätten till namnet, varumärket, internetdomännamn och logotyp, och Kunden får inga rättigheter härtill genom detta Avtal med undantag för vad som stadgas i punkten 10.2.

10.2 Kunden har under Avtalsperioden en icke-exklusiv rätt att använda tjänsten för eget bruk. Kunden kan ladda ner, visa upp, spara och skriva ut data som har genererats i tjänsten för normalt eget bruk i enlighet med syftet för tjänsten. All annan användning är otillåten.

11 § Force Majeure

11.1 Grafton är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta Avtal, om underlåtenheten har sin grund i omständighet som ligger utanför Graftons kontroll och som förhindrar fullgörandet därav (”Befriande Omständighet”). Såsom Befriande Omständighet ska anses krig, naturkatastrofer, blixtnedslag, eldsvåda, översvämning, strejk, lockout, fel i telekommunkationsnätet samt fel, skada, underhåll och reparationer i sambandscentraler, och därmed jämförliga omständigheter. Grafton ska underrätta Kunden om Befriande Omständighet så snart det är praktiskt möjligt. Kundens skyldigheter inom avtalsförhållandet upphävs under motsvarande period då Grafton skyldigheter är upphävda. Skulle hindret på grund av force majeure bestå i mer än tre (3) månader, äger Kunden rätt att med omedelbar verkan säga upp detta Avtal.

11.2 Kunden har under Avtalsperioden en icke-exklusiv rätt att använda tjänsten för eget bruk. Kunden kan ladda ner, visa upp, spara och skriva ut data som har genererats i tjänsten för normalt eget bruk i enlighet med syftet för tjänsten. All annan användning är otillåten.

12 § Databehandling

12.1 Kunden är som regel personuppgiftsansvarig enligt dataskydds-förordningen för alla personuppgifter som behandlas av Grafton via tjänsterna.

12.2 Grafton ansvar som personuppgiftsbiträde finns beskrivet i ett personuppgiftsbiträdesavtal med Kunden, läs mer på www.grafton.se.

12.3 Vid användning av Graftons produkter och tjänster kommer det att kunna genereras uppgifter och annan data som är anonym. Dessa anonymiserade uppgifter och data är Graftons egendom. Grafton har rätt att överföra anonymiserade uppgifter till tredjepart.

12.4 I den mån Grafton är personuppgiftsansvarig för personuppgifter som inhämtas från Kund behandlas dessa enligt Graftons integritetspolicy som finns tillgänglig på www.grafton.se.

13 § Tystnadsplikt

13.1 Part förbinder sig att inte utan den andra partens förtida skriftliga samtycke själv, direkt eller indirekt, utnyttja eller för utomstående yppa konfidentiell information som part fått tillgång till genom avtalsförhållandet. Med konfidentiell information förstås i denna bestämmelse varje uppgift – teknisk, kommersiell eller av annan art – oavsett om uppgiften dokumenterats eller inte, som motparten önskar hålla hemlig, med undantag för uppgifter som är eller blir allmänt kända eller som kommit till allmän kännedom på annat sätt än genom brott mot denna bestämmelse.

14 § Rådgivningstjänsten

14.1 ”Rådgivningstjänsten” i denna paragraf avser rådgivningstjänsten som genom vissa prenumerationsplaner ger kund till Grafton rätt att få en juridisk fråga relaterad till sin fordon besvarad skriftligt av en av Graftons rådgivare. 

14.2 Svaret på frågan är framtaget av en juriststudent med syftet att att ge frågeställaren information om gällande rätt, inte att användas som exempelvis bevisunderlag i en rättsprocess eller i kommersiellt syfte.

14.3 Grafton åtar sig inget ansvar för eventuella förluster, kostnader eller andra konsekvenser som kan uppstå i och med Frågeställarens användande av svaret på frågan eller rådgivning som publicerats på Hemsidan.

15 § Övrigt

15.1 Ändring av och tillägg till Avtalet ska vara skriftligen avfattade.

15.2 Alla meddelanden med anledning av detta Avtal ska skickas antingen med rekommenderat brev eller e-post till den adress som anges i Kundavtalet eller till den adress som part senare skriftligen meddelat den andra parten, med iakttagande av bestämmelserna i denna punkt. Meddelandet ska anses ha kommit mottagaren tillhanda (i) om avsänt med rekommenderat brev med leveranskvittens: tio (10) dagar efter dagen för avlämnande för postbefordran; eller (ii) om skickat via e-post: dagen efter det att avsändande e-postkonto genererat en bekräftelse utvisande att e-posten skickats i sin helhet till mottagarens e-postadress. Kunden är ansvarig för att meddela Grafton per epost [email protected] om eventuella ändringar i kontaktinformation till Kunden.

15.3 Kunden har inte rätt att utan Grafton skriftliga medgivande upplåta, överlåta eller på annat sätt överföra sina rättigheter eller skyldigheter enligt detta Avtal. Om Avtalet har finansierats måste även finansbolaget godkänna överlåtelse av Avtalet.

15.3 Svensk lag ska tillämpas på detta Avtal och alla utomobligatoriska förpliktelser som uppstår ur eller i samband med detta Avtal. Tvist i anledning av detta Avtal eller utomobligatoriska förpliktelser som uppstår ur eller i samband med detta Avtal ska avgöras av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.